Tilbyd lektiehjælp

Eller

Vil du tilbyde lektiehjælp ?

Har du tid, lyst og evner for at arbejde med lektiehjælp, så er det nemt at oprette sig på jobbi.dk. Et arbejde som lektiehjælp vil som oftest indebære, at du kommer til at arbejde med især børn og unge mennesker, da de fylder mest i vores uddannelsessystem. Det sker dog også, at voksne har brug for lektiehjælp, hvis de ønsker at skifte retning i erhvervslivet og går i gang med en ny uddannelse. Det kan også være i forbindelse med enkeltfag, som skal læses op, så gennemsnittet bliver højt nok til drømmestudiet. Du skal derfor være indstillet på, at du kan få henvendelser fra folk i alle aldre, som har brug for din lektiehjælp.

Du kan tilbyde lektiehjælp på mange niveauer, f.eks. folkeskole, gymnasie, universitet og andre uddannelser.

 

Når du opretter en profil, er det en god ide at fortælle lidt om dig selv – hvor gammel du er, og om du har erfaring med at give lektiehjælp. Du kan også komme ind på, hvilke personlige egenskaber du besidder i forhold til at være en god lektiehjælp.

Det er gratis at oprette en profil, og når det er klaret, vil andre kunne se din profil og tage kontakt til dig. I kan derefter aftale de nærmere detaljer.
Du bestemmer selv om du siger ja, eller nej tak at de henvendelser du får. Ligesom du selv aftaler tid og løn med dem der henvender sig.

Fag og niveau

Vil du gerne arbejde med lektiehjælp, bør du nævne hvilke fag, som du kan være en lektiehjælp i fx matematik, fysik, biologi, dansk eller engelsk. Det er også en god ide at fortælle, hvilket uddannelsesniveau du kan hjælpe på. Er det folkeskolen, gymnasiet, HF eller universitetsniveau? Hvad du kan tilbyde afhænger til dels af din egen viden i faget, men også af hvem du ønsker at være lektiehjælp for.

 

Lektiehjælp – andet end fagspecifik viden?

 

Ud over den faglige viden, som du skal være i stand til at formidle videre, er der også andre kvaliteter, som du kan overveje, når du har brug for eller gerne vil arbejde med lektiehjælp.

 

I forbindelse med lektiehjælp kan du være nødt at skulle motivere vedkommende meget for at komme videre med opgaverne og faget. Du kan sidde med et barn, som i rigtig lang tid har haft svært ved matematikopgaverne, og som derfor ikke føler den store glæde ved faget. Nogle elever er meget selvkørende, men sidder du i en situation, hvor du giver lektiehjælp, vil vedkommende sandsynligvis have brug for en del motivation og feedback fra dig i forhold til, om han/hun er på rette spor med opgaven.

 

Det er vigtigt, at du sporer dig ind på, hvad et godt læringsmiljø er for lige netop det barn, som du sidder med. Nogle børn skal have fuldstændig ro omkring sig for at kunne holde koncentrationen. Andre kan sagtens zoome ind på opgaverne, selvom der foregår andet i værelset eller huset. Nogle kan lide at høre musik i mens. Musik er her ikke det samme som underholdning, men fungerer for nogle børn som et lydtæppe, der holder andre forstyrrende lyde væk. Tænk også på, hvordan lyset og temperaturen er i rummet.

Nogle sidder bedst på en stol, mens andre hænger ind over bordet eller ligger på gulvet, så arbejdsplads og arbejdsstilling er også vigtige faktorer.

Tidspunktet på dagen betyder også noget for koncentrationsevnen. Det er svært at lære nyt, hvis man er for træt. Ligeledes er det svært at koncentrere sig, hvis man er sulten.

 

Når du skal give lektiehjælp, kan du også overveje, hvordan du vil formidle din viden til barnet. Nogle børn er indrettet således, at de lærer godt udelukkende ved at lytte til dig, mens andre lærer bedst gennem det visuelle fx ved at kigge på billeder, fotografier, grafer og statistikker. Det kan også være ved at kigge på en tekst dvs. ved at læse.

 

Andre lærer bedst ved, at der kommer gang i motorikken - ved at bruge sine hænder fx til at tage noter, tegne eller bruge computeren. Det kan også være ved at bruge hele kroppen, at den nye viden bedst kommer ind i hovedet. Andre igen har brug for at tale samtidig med, at eleven modtager ny viden gennem ører eller øjne. Der er gang i gestik og mimik og taleorganerne, og eleven kan høre sig selv. Eleven vil ofte stille spørgsmål, som det egentligt kender svaret på, men det er del af læringen.

 

Er du ny, eller har du erfaring med lektiehjælp

Når du opretter dig, er det et plus at skrive, hvis du har erfaring med at give lektiehjælp. Det kan være, at du har masser af erfaring, som du kan dele ud af. Det kan også være, at du lige skal til at starte med at give lektiehjælp og ikke synes, at du har så meget at skrive om, og det er også helt ok. Alle har været nye og grønne på et tidspunkt. Her er det dog vigtigt at huske, at al slags erfaring tæller med. Det kan være, at du har hjulpet dine søskende med deres lektier. Det kan også være, at du ofte er den, som dine klassekammerater går til med faglige spørgsmål, og du på den måde egentligt har givet en form for lektiehjælp.

 

Andre kvalifikationer

Ud over den direkte erfaring med lektiehjælp, kan du også overveje, om du har erfaring fra lignende situationer. Har du i en periode arbejdet som lærervikar, er det selvfølgelig relevant at nævne. Det kan også være, at du har været træner i fx gymnastik, fodbold eller håndbold eller lavet spejderarbejde – alle situationer, som har givet dig erfaring med børn og unge og situationer, som viser, at du har lysten til at lære fra dig.

 

Er du interesseret i at tilbyde lektiehjælp i et eller flere fag, så er første skridt at oprette en profil her på jobbi.dk. Præsenter dig så godt som muligt, og husk at få alle aspekter med omkring, hvilke fag du kan tilbyde og på hvilket niveau. Fortæl om dig selv, så man får et indtryk af dig som person.

SKAT

Du har selv ansvaret for dine skatteforhold vedrørende indkomst som lektiehjælper. Jobbi.dk indberetter ikke oplysninger om jobbi.dk brugere til SKAT eller andre myndigheder.
Du kan læse mere om skat og deleøkonomi her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2236769